Sancţiunile aplicate de RATB sunt ilegale. Dovada că, de 14 ani, bucureştenii sunt supuşi unui abuz

De 14 ani, RATB aplică ilegal sancțiuni contravenienților. Ilegalitatea constă în nerespectarea hotărârilor de consiliu municipal referitoare la cuantumul amenzilor. Iar consecința poate fi anularea sancțiunilor și returnarea banilor către cei care au păstrat procesele verbale. PUTEREA a intrat în posesia unui referat intern al RATB, prin care consilierul juridic Cătălina Ștefania Cristea îl informează pe directorul general al regiei de transport a Capitalei (Adrian Criț la acea vreme), încă din 2011, că „nu are temei legal suma minimă de 100 de lei care se aplică în baza procesului verbal de contravenție”. Cristea propunea și soluții: fie proiect de hotărâre de consiliul local municipal, prin care valoarea minimă a amenzii să fie rectificată (majorată) de la 80 la 100 de lei, fie rectificarea valorii minime a amenzii în tipizatul procesului verbal. Și Serviciul Comercial al RATB a constatat neconcordanțele dintre hotărârile CLMB și procesele verbale de contravenție ale RATB. Mai mult, s-a constatat că procesele verbale nu erau arhivate, ci depozitate pe unde se apuca, în condiții improprii, nesecurizate. Consilierul general independent Cristinel Deaconescu i-a adresat, joi, o interpelare pe acest subiect viceprimarului Dan Darabont, în plenul Consiliului General. Darabont, care coordonează transportul public bucureștean nu a avut replică nici la întrebarea referitoare la amenda minimă, nici la cea referitoare la suprataxa de 50 de lei – eliminată prin hotărâre de consiliu, dar aplicată în continuare de RATB. Primarul interimar al Capitalei, Răzvan Sava (PNL) ne-a indicat să ne adresăm purtătorului de cuvânt, iar acesta ne-a replicat că nu are pe cine să întrebe – semn clar că pisica moartă se aruncă de colo-colo. În schimb, Deaconescu și-a detaliat punctul de vedere într-un interviu acordat ziarului PUTEREA.

O interpelare publică făcută în plenul Consiliului General a şocat asistenţa. Consilierul general Cristinel Deaconescu i-a adresat viceprimarului PSD, Dan Darabont, care are atribuţii de coordonare a transportului public bucureştean, întrebări cu privire la nerespectarea Normelor privind desfăşurarea transportului în comun în mijloacele de transport RATB şi modul de sancţionare al abaterilor săvârşite. Consilierul independent invocă art. 10 al.1 al Hotărârii CGMB nr. 71 din 17 ianuarie 2008, care modifică HCGMB156/2001, care prevede că „abaterile de la dispoziţiile prezentei hotărâri constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 80 la 100 lei”. Pe tipizatele, respectiv Înştiinţările de plată prin care se aplică sancţiunea, este indicată doar HCGMB nr. 156/2001, iar amenda aplicată este mai mare, adică între 100 şi 150 de lei. A doua ilegalitate invocată de consilierul general se refră la suprataxă. „De ce RATB nu aplică HCGMB 156/23 august 2001 prin care a fost anulată suprataxa de transport în cuantum de 50 lei şi continuă să sancţioneze călătorii de 14 ani cu această sancţiune pentru care nu există bază legală începând cu 2001?”, a întrebat Deaconescu. El a cerut răspuns până la şedinţa următoare a CGMB şi să-i comunice care sunt măsurile pe care le-a întreprins pentru reglementarea situaţiei sesizate.

PUTEREA Vreţi să spuneţi că RATB i-a furat pe bucureşteni de 14 ani?

Cristinel Deaconescu: Ceea ce am spus este că începând cu anul 2001, RATB nu mai are baza legală să aplice sancţiunea numită suprataxa de 50 de lei. Este adevărat că prin HCGMB nr. 71 din 17 ianuarie 2008, când s-au majorat tarifele RATB, colegii mei din Consiliul General au majorat alături de tarifele de transport şi cuantumul acestei suprataxe de la 40 la 50 de lei, dintr-o eroare.

De ce colegii şi nu şi dumneavoastră?

La data respectivă nu eram consilier general.

Dacă s-a votat majorarea suprataxei înseamnă că ea trebuie aplicată, nu-i aşa?

Nu se poate majora o taxă care nu este în Regulamentul RATB, prin care se stabileşte cum, pentru ce şi în ce condiţii se aplică suprataxa. Dacă nu este trecut în regulament pentru ce faptă se aplică sancţiunea, controlorii pot aplica suprataxa pentru ca aveţi un geamantan, sau că staţi în picioare, sau ca vorbiţi la telefon. Prin HCGMB 156/2001, când s-au aprobat normele privind desfăşurarea transportului în comun –  acestea fiind atributul exclusiv al CGMB – la art. 2 este specificat  că „Decizia 688/1974 prin care a fost aprobat vechiul regulament se abrogă, precum orice alte decizii sau dispoziţii contrare prevederilor prezentei hotărâri îşi încetează aplicabilitatea”.

Se mai poate repara greşeala? Cine plăteşte şi care este prejudiciul creat?

Nu, trebuie puse în aplicare hotărârile de consiliu pe care le-am indicat. Conducerile RATB şi directorii din Primăria Capitalei care au răspuns de RATB, trebuie să răspundă la întrebarea cine plăteşte. Veniturile RATB din suprataxă şi din amenzi reprezintă un secret pentru Consiliul General. Conducerea RATB nu vrea să ne informeze, deci nu se ştie valoarea prejudiciului.

De ce este aplicată o amendă mai mare decât cea votată în CGMB?

Procedura este următoarea. Controlorul întreabă călătorul fără bilet daca are act de identitate. Tentaţia acestuia este să spună ca nu are acte asupra lui, ca să nu fie sancţionat. Atunci i se oferă posibilitatea de a plăti sancţiunea prin cumpărarea unui card valabil pentru acea călătorie denumită „suprataxă”. Dacă i-ar aduce la cunoştinţă călătorului că poate plăti amenda care este mai mică decât suprataxa, dacă e plătită în 48 de ore, sigur ar prefera să plătească amenda. Acesta este un abuz în funcţie a directorilor RATB la data la care s-a dat hotărârea.

Unde se duce suprataxa şi unde se duce amenda?

Suprataxa reprezintă venituri suplimentare pentru RATB, încasate ilegal, iar amenda se plăteşte la Direcţia taxe şi impozite locale şi se constituie venituri la bugetul local. Interesantă este poziţia biroului juridic al RATB. Astept cu mult interes măsurile care vor fi luate de viceprimarul PSD Dan Darabont.

La ce vă aşteptaţi?

Vom vedea dacă aceste probleme sesizate în şedinţă publică se vor reglementa sau conducerea executivă a PMB va închide ochii în continuare. Interesant este de ce ANAF, care a controlat RATB şi i-a blocat conturile, nu a văzut că regia aplică o amendă ilegală şi realizează venituri prin suprataxă.

O mică recapitulare

Suprataxa este ilegal încasată din 23 august 2001, iar amenzile aplicate sunt între 80 şi 100 de lei, începând cu 17 ianuarie 2008, în loc de 100 şi 150 de lei, cum este tipărit pe tipizate. Deci sancţiunile aplicate de RATB de 14 ani sunt ilegale.

De ce abia în 2015 aţi sesizat acest lucru?

Cetăţenii Bucureştiului au tendinţa de a respecta deciziile autorităţilor publice, iar când pe un formular tipizat este trecut cuantumul amenzii, au tendinţa de a plăti amenda şi nu de a verifica baza legală prin care s-a instituit amenda. Gândiţi-vă că atunci cand traversaţi strada ilegal şi un agent de poliţie vă spune că fapta este o contravenţie şi vă face un proces verbal pe care este trecută valoarea contravenţiei, o plătiţi că aşa e normal. Nu vă gândiţi că pe procesul verbal sunt tipărite alte amenzi decât cele legale. Deşi au fost multe contestaţii ale amenzilor, nu a existat nici o instanţă care să constate ilegalităţile. De aici rezultă că RATB a prezentat în instanţe documente abrogate şi nimeni nu a observat asta.

Primăria Capitalei amână un răspuns

Interpelarea consilierului general din plenul şedinţei a lăsat indiferentă conducerea Primăriei Capitalei. Prin purtătorul de cuvânt al instituţiei, Alexandru Ichim, ni s-a transmis că PMB va analiza legalitatea celor sesizate şi va anunţa decizia pe care o va lua. Ziarul PUTEREA s-a oferit să transmită interpelarea consilierului general, pentru a scurta timpul de analiză, dar a fost în zadar. „Duminică nu avem pe cine să întrebăm”, a spus Alexandru Ichim.

EXCLUSIV. Sancţiunile aplicate de RATB sunt ilegale. Dovada că, de 14 ani, bucureştenii sunt supuşi unui abuz

zoom

RATB menţine deliberat ilegalităţile

Potrivit unor documente interne, consilierul juridic al RATB, Cătălina Ştefania Cristea, a informat conducerea regiei neconcordanţele care există în formularul tipizat al „Procesului verbal de contravenţie” (facsimil). În aprilie 2011, aceasta îl informa pe directorul general cu privire la reducerea amenzilor de la 100 la 150 de lei, la 80-100 de lei conform HCGMB nr. 156/2001: „Menţionez că din punct de vedere juridic, suma minimă de 100 lei care se aplică, în baza peocesului verbal de contravenţie, nu are temei legal. Remedierea celor expuse se poate face în două moduri: printr-un proiect de hotărâre se poate rectifica valoarea minimă a amenzii de la 80 la 100 lei; se poate rectifica în tipizatul procesului verbal valoarea minimă a amenzii”.

Într-o altă analiză realizată de Serviciul Comercial al RATB adresată directorului general se spune că „Studierea materialelor a dovedit că există neconcordanţe între Hotărârile CGMB şi tipizatul procesului verbal a contravenţiei”.

Şi mai grav este că directorul comercial a constatat că procesele verbale de contravenţie nu erau arhivate, conform prevederilor legale, ci „erau depozitate în saci şi diferite cutii în toate încăperile posibile şi nesecurizate”. Astfel de documente nearhivate datau încă din anul 2003.

Întrebăm şi noi ANAF ce fel de control a făcut la RATB? A sesizat ANAF alte organe de control?http://www.puterea.ro/social/exclusiv-sanctiunile-aplicate-de-ratb-sunt-ilegale-de-14-ani-bucurestenii-sunt-supusi-unui-abuz-127596.html

Documente:


Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s